Bütün öğrencilerin karnesi istenen düzeyde değil. Peki, bu durumda aileler ne yapmalı?
Duygusal ve sert tepkiler, beklenen faydayı yaratmayacaktır.
Karne notlarındaki düşüklük ve buna bağlı sorunların değerlendirmesini adım adım yapar ve bunu herhangi bir sorun gibi ele alırsanız başarı şansınız artar.
Sorunun sakince ve mümkün olduğunca tarafsız bir şekilde tanımlayın!
Başarısızlık, çocuğun önceki performanın düşmesi veya bütün okul hayatı boyunca devam eden bir durum olabilir. Bu iki durum farklı ele alınmalıdır.
Bu soruna yol açan olası nedenleri yani az çalışma, çalışma ortamının kötülüğü, okulun yetersizliği, motivasyon sorunları gibi etkenleri çocuğunuzun görüşünü de alarak sıralayın. Eğer, çocuğunuz ile nedenler konusunda farklı düşünceleriniz varsa bunları çocuğunuza iyi bir şekilde açıklamalısınız.
Başarısızlık nedenleri belirlendikten sonra, çocukla beraber çözüm yolları geliştirin!
Plan Yapın:
Çocuğun bu sürece aktif katılımı, yapılan planlara uyumunu kolaylaştıracaktır. Plan, soruna direkt karşılık gelmelidir; yani başarı düşüklüğünün nedeni az çalışmak ise, önce “az” ne demek o belirlenmelir. Çünkü bu kavram kimi çocuk için on dakika kimi çocuk için iki saat olabilir. Sonra “yeterli” çalışma süresi üzerine görüşler ortaya konmalıdır. Çözüm önerileri ve planlar hiçbir zaman soyut olmamalıdır; yani “çalışkan olmak” gibi bir hedef olamaz çünkü çalışkan olmanın anlamı kişiden kişiye değişir.
Uygulamaya Geçin:
Plana karar verdikten sonra, uygulamaya geçilir ve uygulamanın başarısının nasıl ölçüleceği belirlenir. Başarı ölçütleri gerçekçi ve somut olmalıdır; örneğin ikinci dönemin ilk sınavlarından alacağı notların, ilk dönem karne notlarından daha yüksek olması somut bir başarı hedefidir. Gerçekçi olmayan hedefler, başarısızlık, öfke ve umutsuzluk hislerine yol açacaktır. Hedeflerin çok uzun vadeli olması da bu hedeflere ulaşılmasını zorlaştırır. Örneğin ileride büyük adam olmak gibi bir hedef koymak çocuğa gerçekçi bir başarı hedefi koymak anlamına gelmez. Önemli olan, ulaşılabilir ve çocuğun başarı hissini yaşayacağı hedefler üzerinde durmaktır.
Sorunun gerçek kaynağını bulun:
Bazen yapılması gereken eylem sadece çocuk ile sınırlı değildir. Örneğin, okulda veya öğretmende bir sorun var ise, ailenin uygun bir şekilde devreye girmesi ve sorunu halletmesi gerekir. Bazı çocuklarda öğrenme sorunları olabilir. Bu sorunların erken tespiti, akademik başarı üzerine olumlu etkiler yapar. Eğer çocuğun yapısal bir öğrenme sorunu var ise, beklentilerin daha gerçekçi olarak yeniden oluşturulması gerekebilir. Bazı çocuklar ise dikkat eksikliği, hiperaktivite, duygusal ve davranışsal sorunlar yüzünden başarısız olur. Böyle durumlarda profesyonel destek alınması gereklidir. Özellikle ufak çocuklarda, işitme ve görme ile ilgili bir sorun olmadığından emin olmak da çok önemlidir.
Sonucu görün ve gerekirse planı yeniden düzenleyin:
Yapılan plan başarıya göre gözden geçirilir. Eğer plan hedeflendiği gibi gitmiyorsa, hangi aşamada sorun olduğu saptanır ve bu değiştirilir.
Başarının anahtarı; sorunları, hedefleri ve birlikte yapılan planı gerçekçi ve somut olarak, öğrencinin aktif katılımı ile, sakin bir şekilde oluşturmakta yatmaktadır. Duygusal ve sert tepkiler, beklenen faydayı yaratmayacaktır.
Prof. Dr. Özgür Öner
Çocuk ve Ergen Psikiyatristi, Psikoterapist