Burada Amerika’lıların yaptığı bazı çalışmaların sonuçlarını vereceğim.
İlgilenenler için kaynak: http://www.rand.org/pubs/monographs/MG1246.html
Hedef: “EVIL DONE”, kısaltması ile tanımlanıyor:
- Exposed: Saldırılması kolay.
- Vital: Hayati önemi olan.
- Iconic: Sembolik anlamı olan
- Legitimate: Hedeflenen kesim tarafından saldırılması uygun görülecek
- Destructible: Saldırı yöntemi ile önemli zarara uğrayacak
- Occupied: Çok kayba yol açacak kadar kalabalık
- Near: Yakalanmadan ulaşılabilecek uzaklıkta
- Easy: Önlemlerin az olduğu
Bir yere terör saldırısı yapıldıktan sonra aynı yere tekrar yapılma riski ARTIYOR.
Terör saldırısı yapılan yerler %70 olasılıkla şehrin en ünlü merkezi, en ünlü alışveriş yeri veya şehrin sembolü olan mekanlar.Yani aslında eylemciler “bariz” yerlere saldırıyor. Ancak, eylemlerin sayısı arttıkça, kolaylık sağlayacak diğer yerlere de eylemler genişliyor.
Zamanlama ise:
- Milli ve dini bayramlar
- Önemli olayların yıl dönümleri
- Diplomatik/politik görüşmeler, gelişmeler
Bu veriler her topluma ve yere uygulanamayabilir tabii. Bunu da akılda tutmak gerekli.
İntihar Eylemcisinin Psikolojisi
Bu konuda sizlere Vamık Volkan hocanın yazdıklarını özetliyorum. Çok yeni bir yazı değil ama öğretici. Tamamını okumak isteyenler http://www.vamikvolkan.com/Suicide-Bombers.php linkinden daha geniş bilgi alabilirler.
“Bir intihar bombacısının eğitimi iki aşamalıdır.
İlk aşamada “öğretmenler” kişisel kimliklerinde sorun olan gençleri bulurlar; bu gençler kendi iç dünyalarını durağan hale getirebilmek için bir dış “bileşene” ihtiyaç duyar. Daha sonra bu kişinin bireysel kimliğindeki “kırıklara” etnik veya dini, büyük grup kimliği enjekte edilir. Artık inthar eylemcisi bireysel hareket etmez, kendisini büyük grup kimliğini düzeltmek için bir araç olarak görür. Kendini ve diğerlerini öldürmenin bir önemi yoktur, tek önemi olan büyük grup kimliğinin güçlenmesi ve buna dikkat çekilmesidir.
Travmatize topluluğun diğer üyeleri direk veya dolaylı olarak bu davranışı destekler. Ait olunan topluluğun, büyükleri de dahil olmak üzere, sürekli aşağılanması, çaresizlik hissi, insan yerine konmama duygusu kimlikteki “kırıkları” oluşturur ve genişletir. İntihar bombacısı “eğitimcileri” uygun kişiyi seçmek konusunda uzmanlaşmıştır. Kendisi travmaya uğramış (işkence görmüş, yakını öldürülmüş vs) kişiler daha uygun durumdadır.
Dini motifler tekrarlanıp kişilere anlamadıkları ancak ilahi görünen cümleler belletilir. Bu şekilde, “öğrencilerin” farklı bir içsel dünyası olması sağlanır. Bu arada “öğretmenler”, “öğrencilerin” gerçek hayatına da müdahale eder ve dış dünya ile olan ilişkisini kısıtlarlar.
Dünyevi zevkler engellenir ve bunlara ancak eylemden sonra ulaşılabileceği belirtilir.
Bu nedenle eylem, eylemcinin “evlilik töreni” gibi görülür. Aileden durumun gizlenmesi, genç bireye güçlü olduğu hissini verir. Eylemci eylemi tamamlayarak hem kendisini cennete ulaştırır, hem de büyük grubunu yüceltir.”